Întâlnire cu noi înșine

sâmbătă, 21 octombrie 2017
uniscan

Cine sunt eu și ce cunosc despre mine? Aceasta nu este doar o întrebare filosofică, ci este chiar premisa unei autocunoașteri autentice a fiecăruia dintre noi în parte. Unul din cele mai importante scopuri ale școlii și ale educației este acela de a pune copilul fata în fata cu el însuși și de a-l ajuta sa își răspundă la întrebările pe care i le ridica propria sa viata de zi cu zi. Viata unui copil nu se refera doar la o rutina a activităților sale, ci este foarte complexa și bogata, în special din punct de vedere emoțional. O banală interacțiune poate avea un ecou profund în interiorul unui copil. O informație oarecare poate crea confuzie în mintea lui sau poate trezi teama. Timpul pe care acești copii îl petrec la școală este nu doar o ocazie pentru a le creste performantele intelectuale, ci și o oportunitate de a-i ajuta sa se maturizeze emoțional, de a le oferi sprijin și deschidere în încercarea lor de a creste mari. Uneori realitatea îi presează să crească mai repede decât ar fi ei pregătiți să o facă. Alteori anumite evenimente din viata lor le încetinesc ritmul acestei creșteri. De aceea, este foarte important sa ne propunem sa aflam cine sunt ei și în ce măsură se cunosc.

Ce este aceea o întâlnire cu noi înșine? V-ați privit vreodată în oglinda și v-ați acordat câteva minute pentru a simți imaginea care apare dincolo de sticla? Atunci când în acea imagine ne recunoaștem pe noi înșine, ceea ce vedem ne poate părea extraordinar, ne poate da un sentiment de bine și frumos, ne poate face sa ne simțim bine. Însă, atunci când ceea ce vedem este o imagine străină de noi, pe care nu o recunoaștem, sentimentul pe care îl trăim este unul de confuzie, de teama, de tristețe, de furie. Pentru un copil aflat la vârsta pubertății aceasta alternanta poate fi una greu de suportat. Procesul de transformare pe care îl parcurge este unul anevoios și fluctuant. Stările sale emoționale pot constitui o resursa sau un obstacol în calea procesului de învățare. Același copil care pana mai ieri era activ, avea inițiativă, se pregătea foarte bine pentru scoală, poate părea brusc agitat, fără chef, absent sau rebel. Școala este un teren asupra căruia se pot deplasa foarte multe dintre dificultățile copilului sub forma unor dificultăți de învățare sau probleme de comportament. Așadar, o întâlnire cu noi înșine este o recenzie constanta a identității și a reperelor noastre interioare. Înseamnă a afla cum gândim, ce simțim, cum ne exprimam, cum relaționăm, dar mai ales cum ne privim pe noi înșine în relație cu lumea exterioara.

Este esențial să știm cate ceva despre propria noastră imagine, despre atitudinea pe care o avem față de noi înșine și mai ales dacă aceasta atitudine este una pozitiva cu rol de sprijin sau este una negativa cu un scop sabotor sau distructiv. Cuvintele sunt cele care ne pot crea o punte intre lumea exterioara și exigentele ei necesare, dar uneori prea stricte și lumea interioară și nevoile ei, uneori prea sensibile. Ne putem imagina o întâlnire ca pe o încercare de a învăța o limba străină. Mai întâi știm doar câteva cuvinte, apoi pe măsura ce avansam reușim chiar să construim propoziții, și în cele din urma un dialog. Si apropo de acest dialog, îmi vine în minte una dintre cele mai frumoase metafore ale comunicării și anume întâlnirea din Micul Print și Vulpe:

– Nu cunoaștem decât ceea ce îmblânzim! zise vulpea. Oamenii nu mai au timp să cunoască nimic. Ei cumpără lucruri de gata, de la neguțători. Cum însă nu există neguțători de prieteni, oamenii nu mai au prieteni. Dacă vrei să ai un prieten, îmblânzeşte-mă!

 – Ce trebuie să fac? zise micul prinţ.
– Trebuie să ai foarte multă răbdare! răspunse vulpea. La început, te vei așeza ceva mai departe de mine, uite-aşa, în iarbă. Eu te voi privi cu coada ochiului, iar tu nu vei rosti nici un cuvânt. Graiul este izvor de neînțelegeri. Însă vei putea, pe zi ce trece, să te așezi din ce în ce mai aproape de mine.
A doua zi, micul prinţ veni din nou.

Va invit sa ne întoarcem și noi iar și iar, unul către celalalt, dar mai ales către noi înșine și să-i învățam pe copii cum sa facă aceasta dificila, dar minunata călătorie a cunoașterii de sine.

Cristina Călărășanu

Psiholog/ Terapeut de familie

 

Copyright © 2008-2017 UniScan. Toate drepturile rezervate.
Înapoi pe
uniscan.ro

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi mereu primul care află despre cursurile de formare profesională, despre noutățile și despre promoțiile Uniscan.

Nume și Prenume:

Adresa de e-mail*:

Oraș și județ*:

Statut*:

Profesor lb. engleză
Învățător
Educator
Profesor diriginte
Prof. consilier școlar
Psiholog
Părinte
Elev
Altul

Eroare! {mesaj_eroare}

Momentan nu doresc să mă abonez la newsletter. Înapoi pe uniscan.ro

Ati fost inscris cu succes!