Întâlnire cu noi înșine




Cine sunt eu si ce cunosc despre mine? Aceasta nu este doar o intrebare filosofica, ci este chiar premisa unei autocunoasteri autentice a fiecaruia dintre noi in parte. Unul din cele mai importante scopuri ale scolii si ale educatiei este acela de a pune copilul fata in fata cu el insusi si de a-l ajuta sa isi raspunda la intrebarile pe care i le ridica propria sa viata de zi cu zi. Viata unui copil nu se refera doar la o rutina a activitatilor sale, ci este foarte complexa si bogata, in special din punct de vedere emotional. O banala interactiune poate avea un ecou profund in interiorul unui copil. O informatie oarecare poate crea confuzie in mintea lui sau poate trezi teama. Timpul pe care acesti copii il petrec la scoala este nu doar o ocazie pentru a le creste performantele intelectuale, ci si o oportunitate de a-i ajuta sa se maturizeze emotional, de a le oferi sprijin si deschidere in incercarea lor de a creste mari. Uneori realitatea ii preseaza sa creasca mai repede decat ar fi ei pregatiti sa o faca. Alteori anumite evenimente din viata lor le incetinesc ritmul acestei cresteri. De aceea, este foarte important sa ne propunem sa aflam cine sunt ei si in ce masura se cunosc.

Ce este aceea o intalnire cu noi insine? V-ati privit vreodata in oglinda si v-ati acordat cateva minute pentru a simti imaginea care apare dincolo de sticla? Atunci cand in acea imagine ne recunoastem pe noi insine, ceea ce vedem ne poate parea extraordinar, ne poate da un sentiment de bine si frumos, ne poate face sa ne simtim bine. insa, atunci cand ceea ce vedem este o imagine straina de noi, pe care nu o recunoastem, sentimentul pe care il traim este unul de confuzie, de teama, de tristete, de furie. Pentru un copil aflat la varsta pubertatii aceasta alternanta poate fi una greu de suportat. Procesul de transformare pe care il parcurge este unul anevoios si fluctuant. Starile sale emotionale pot constitui o resursa sau un obstacol in calea procesului de invatare. Acelasi copil care pana mai ieri era activ, avea initiativa, se pregatea foarte bine pentru scoala, poate parea brusc agitat, fara chef, absent sau rebel. scoala este un teren asupra caruia se pot deplasa foarte multe dintre dificultatile copilului sub forma unor dificultati de invatare sau probleme de comportament. Asadar, o intalnire cu noi insine este o recenzie constanta a identitatii si a reperelor noastre interioare. inseamna a afla cum gandim, ce simtim, cum ne exprimam, cum relationam, dar mai ales cum ne privim pe noi insine in relatie cu lumea exterioara.

Este esential sa stim cate ceva despre propria noastra imagine, despre atitudinea pe care o avem fata de noi insine si mai ales daca aceasta atitudine este una pozitiva cu rol de sprijin sau este una negativa cu un scop sabotor sau distructiv. Cuvintele sunt cele care ne pot crea o punte intre lumea exterioara si exigentele ei necesare, dar uneori prea stricte si lumea interioara si nevoile ei, uneori prea sensibile. Ne putem imagina o intalnire ca pe o incercare de a invata o limba straina. Mai intai stim doar cateva cuvinte, apoi pe masura ce avansam reusim chiar sa construim propozitii, si in cele din urma un dialog. Si apropo de acest dialog, imi vine in minte una dintre cele mai frumoase metafore ale comunicarii si anume intalnirea din Micul Print si Vulpe:

– Nu cunoastem decat ceea ce imblanzim! zise vulpea. Oamenii nu mai au timp sa cunoasca nimic. Ei cumpara lucruri de gata, de la negutatori. Cum insa nu exista negutatori de prieteni, oamenii nu mai au prieteni. Daca vrei sa ai un prieten, imblanzeste-ma!

 – Ce trebuie sa fac? zise micul print.
– Trebuie sa ai foarte multa rabdare! raspunse vulpea. La inceput, te vei aseza ceva mai departe de mine, uite-asa, in iarba. Eu te voi privi cu coada ochiului, iar tu nu vei rosti nici un cuvant. Graiul este izvor de neintelegeri. insa vei putea, pe zi ce trece, sa te asezi din ce in ce mai aproape de mine.
A doua zi, micul print veni din nou.

Va invit sa ne intoarcem si noi iar si iar, unul catre celalalt, dar mai ales catre noi insine si sa-i invatam pe copii cum sa faca aceasta dificila, dar minunata calatorie a cunoasterii de sine.

Cristina Calarasanu

Psiholog/ Terapeut de familie










Newsletter
Abonare
Scroll