PROFESORUL EFICIENT. PROGRAMUL GORDON PENTRU IMBUNATATIREA RELATIEI CU ELEVII 978-973-707-566-6
Produs indisponibil momentan. Pentru comenzi va rugam trimiteti mail la adresa bookshop@uniscan.ro sau contactati-ne la numarul de telefon 021/2245080, 021/2245026 Vedeti mai jos alte produse similare disponibile.
Prin ce se deosebește o lecţie izbutită de o oră nereușită? Dar un profesor motivat de un dascăl plafonat? Dincolo de materia predată sau de calitatea elevilor, diferenţa provine în primul rând din calitatea relaţiilor interpersonale, susţine Thomas Gordon, creatorul unei celebre metode pentru „eficientizarea" profesorilor. Plecând de la cazuri concrete, autorii oferă instrumentele necesare pentru îmbunătăţirea aptitudinilor de comunicare și de aplanare a conflictelor iscate în clasă. De peste patru decenii, metoda Gordon demonstrează că dascălii pot evita mesajele devalorizante, că pot lua decizii care să-i motiveze pe toţi elevii și că sunt în stare să treacă peste capcanele autoritarismului și permisivităţii excesive.
Thomas Gordon (1918–2002), psiholog american, este creatorul unor metode larg răspândite de „eficientizare" a părinţilor, profesorilor și liderilor. A fost nominalizat de trei ori la Premiul Nobel pentru Pace și a fondat centrul Gordon Training International (GTI).
Noel Burch, fost trainer la GTI, este creatorul „modelului în patru pași de învăţare a noilor competenţe".
Cuprins
Cum pot profita profesorii din plin de această carte
Ideea cărţii şi cui i se adresează
Nota autorului
1 RELAŢIA ÎNVĂŢĂTOR-ÎNVĂŢĂCEL: VERIGA LIPSĂ
Ce este crucial în relaţia profesor-elev
Aptitudini testate, nu abstracţii vagi
Aptitudini care îi ajută pe elevi să se dezvolte
O alternativă la jocul „halei-hop"
O singură filosofie pentru elevii de toate vârstele şi de toate felurile
Ce se poate face în legătură cu omniprezenta problemă disciplinară
Cum să rezolvăm controversa autoritar-permisiv
2 UN MODEL DE RELAŢII EFICIENTE PROFESOR-ELEV
Mituri, aşteptări şi jocul de rol
Ce înseamnă o relaţie bună profesor-elev?
O modalitate de a privi relaţia profesor-elev
Profesori intoleranţi şi profesori toleranţi: o diferenţă crucială
Graniţa mobilă din schimbătoarea Fereastră Comportamentală
Cum să înţelegem schimbările interioare (ale profesorului)
Cum să înţelegem diferite sentimente faţă de diverşii elevi
Cum să înţelegem inţuenţa mediului sau a situaţiei
Ajută la ceva toleranţa mimată?
Cui i se atribuie problema?
De ce este atât de importantă „atribuţia" problemei
De ce este importantă Zona fără probleme
3 CE POT FACE PROFESORII ATUNCI CÂND ELEVII AU PROBLEME
De ce nu reuşesc profesorii să ajute la rezolvarea problemelor elevilor
Limbajul de neacceptare: cele Douăsprezece Obstacole din calea comunicării
De ce limbajul acceptării este atât de eficient
Metode constructive de a-i ajuta pe elevii cu probleme
Ce înseamnă de fapt comunicarea
Cum să învăţăm să ascultăm activ
Ce este necesar pentru o Ascultare Activă eficientă
„De ce să consiliez elevii? Sunt doar un profesor!"
Două tipuri de comunicare verbală şi efectele lor asupra elevilor: o trecere în revistă
Cele Douăsprezece Obstacole în calea comunicării
Catalizatorii comunicării
4 MULTIPLELE UTILIZĂRI ALE ASCULTĂRII ACTIVE
Cum să promovezi discuţii eficiente centrate pe conţinut
Cum să foloseşti Ascultarea Activă pentru a face faţă rezistenţei elevului
Cum să foloseşti Ascultarea Activă pentru a-i ajuta pe elevii dependenţi
Cum se poate profita de grupurile de discuţii centrate pe elev
Cum ajută Ascultarea Activă în şedinţele cu părinţii
Ce pot realiza şedinţele în trei
Rezumat
5 CE POT FACE PROFESORII ATUNCI CÂND ELEVII LE CREEAZĂ PROBLEME
Cum pot fi rezolvate problemele atribuite profesorilor
Unde duc confruntările ineficiente
De ce sunt ineficiente mesajele-soluţie
De ce eşuează mesajele de dominare
De ce eşuează mesajele indirecte
Mesaje la persoana a II-a versus mesaje la persoana I
De ce sunt deficitare mesajele la persoana a II-a
De ce sunt mai eficiente mesajele la persoana I
Cum să formulezi un mesaj la persoana I
Cum să schimbi registrul după emiterea unui mesaj la persoana I
În ce fel profesorii îşi pot crea singuri probleme
Trimiterea de mesaje la persoana I poate fi riscantă
Ce se poate realiza cu ajutorul mesajelor la persoana I
6 CUM SĂ SCHIMBI ATMOSFERA DIN CLASĂ CA SĂ PREÎNTÂMPINI PROBLEMELE
Câteva deficienţe ale sălii de clasă tipice
Cum să abordezi creativ schimbarea
O abordare sistematică a mediului sălii de clasă
Cum să îmbogăţim mediul
Cum să sărăcim mediul
Cum să limităm mediul
Cum să lărgim cadrele mediului
Cum să reorganizăm mediul
Cum să simplificăm mediul
Cum să sistematizăm mediul
Cum să planificăm
Cum să îmbunătăţim calitatea timpului petrecut în clasă
Imensul potenţial al Zonei de Predare–Învăţare
7 CONFLICTUL ÎN CLASĂ
În ce constă conflictul?
Care este cauza reală a conflictelor?
Cum rezolvă de obicei profesorii conflictele
Cele două tipuri de abordări câştig–-pierdere: Metoda I şi Metoda II
Autoritatea în sala de curs
Limitările considerabile ale puterii în sala de curs
Mecanismele adaptative pe care le folosesc elevii
De ce să nu folosim Metoda II?
Cum îl afectează puterea pe cel care câştigă
Cum sunt justificate puterea şi autoritatea
8 REZOLVAREA CONFLICTELOR PRIN METODA „AVANTAJULUI RECIPROC"
Metoda III: rezolvarea conflictelor pe baza principiului „avantajului reciproc"
Cum funcţionează Metoda III în clasă
Premise pentru aplicarea Metodei III
Metoda III: procesul în şase paşi de rezolvare a problemelor
Cum funcţionează Metoda III în clasă
Înregistrarea unei şedinţe de aplicare a Metodei III
Beneficii şi recompense pentru aplicare a Metodei III
9 CUM APLICĂM METODA „AVANTAJULUI RECIPROC": ALTE UTILIZĂRI ALE METODEI III ÎN ŞCOALĂ
Cum se rezolvă conflictele predare–învăţare prin Metoda III
Cum se rezolvă conflictele dintre elevi prin Metoda III
Cum se stabilesc regulile şi politicile clasei apelând la Metoda III
Cum se desfăşoară şedinţele de stabilire a regulilor
Cum se abordează problemele tipice întâlnite de profesori în aplicarea Metodei III
Există situaţii când e necesară Metoda I?
Cât este de important ca elevii înşişi să înveţe astfel de deprinderi
10 CÂND VALORILE ŞCOLII INTRĂ ÎN CONFLICT
Cum identificăm o coliziune de valori
De ce mesajele la persoana I funcţionează rar în rezolvarea coliziunilor valorice
De ce nu prea funcţionează Metoda III în rezolvarea coliziunilor valorice
De ce Metoda I este ineficientă în rezolvarea coliziunilor valorice
De ce este Metoda II ineficientă în rezolvarea coliziunilor valorice
Cum se rezolvă coliziunile valorice
11 OPTIMIZAREA CONDIŢIILOR DE PREDARE ÎN ŞCOALĂ
Caracteristicile problematice ale şcolilor
Ce pot face profesorii pentru a-şi spori eficienţa în cadrul organizaţiei
„Îmi pot folosi abilităţile de confruntare în relaţia cu şeful meu?"
Cum să devenim mai eficienţi în cadrul întrunirilor
Cum să fii un consultant eficient
Deveniţi avocaţii elevilor voştri
Sugestii de lectură
Mulţumiri
Clientii uniscan.ro nu au adaugat inca opinii pentru acest produs. Fii primul care adauga o parere, folosind formularul de mai jos.